B. FASE 1: Verhoogde zorg
De brede basiszorg is echter niet voor alle leerlingen voldoende.
Indien een leerling nood heeft aan meer zorg, wordt beslist om over te stappen naar verhoogde zorg.
Deze extra zorg wordt uitgewerkt onder de vorm van remedierende, differentierende, compenserende of dispenserende maatregelen.
Vaak zal de leerkracht dit naar eigen inzicht in de klaspraktijk vorm geven.
Maar het kan nodig zijn dit samen met de collega's aan te pakken.
Hiervoor wordt een klassenraad samengeroepen waar de nood aan zorg besproken wordt.
In deze klassenraad zijn verschillende actoren aanwezig: leerkrachten, leerlingbegeleiding, trajectbegeleiding en coordinator.
Ook het CLB neemt hier een adviserende rol in. Tijdens dit proces wordt ook overlegd met de leerling en ouders in kwestie.
Leerlingen uit buitengewoon onderwijs: Indien een leerling uit het buitengewoon onderwijs zich inschrijft,
gebeurt dit steeds onder ontbindende voorwaarden.
Na de screeningsperiode vindt een klassenraad plaats,
waar bekeken wordt of we een redelijk en voldoende aanbod kunnen bieden aan de leerling in kwestie.